המגזר החרדי ברשת האינטרנט
אליאב בטיטו
כתב תקשורת וטכנולוגיה
בשנים האחרונות נראה כי השימוש בכלים הדיגיטליים חדר יותר ויותר לקהילה החרדית וכי המגזר החרדי ברשת האינטרנט כבר לא מפחד להשתמש ואף לבצע רכישות אונליין.
לאחרונה, בעיקר בשל מגיפת הקורונה השימוש ניכר אפילו יותר.
דו"ח חדש של חברת בזק מגלה כי קרוב למחצית מהאוכלוסיה החרדית מעידה בעצמה שתגביר את השימוש בדיגיטל גם בעתיד.
אז מהן המגמות הבולטות? הנה הפרטים:
מתעדכנים יותר באתרי החדשות מאשר אצל הרבנים
למעלה מ־80% מהחרדים דיווחו כי בעת הנוכחית של משבר הקורונה הם מתעדכנים בחדשות ומידע על התפשטות הקורונה דרך מקורות מידע דיגיטליים כמו אתרים ייעודים לציבור החרדי, אתרי חדשות כללים ואפילו רשתות חברתיות. למעשה, 1 מכל 4 חרדים שהשתתפו בסקר הודה שהוא גולש ברשת חברתית אחת או יותר.
מגבירים שימוש במדיה הדיגיטלית
8% מהחרדים התחילו להשתמש לראשונה במדיה דיגיטלית בשל משבר הקורונה. למעלה ממחצית מהמשיבים דיווחו כי כעת הם משתמשים יותר מבעבר.
מהו זמן הגלישה הממוצע ביום?
בתקופה הנוכחית של משבר הקורונה גולשים החרדים בממוצע כ־5 שעות ביום חול (באמצעות טלפון או מחשב).
פרט מעניין נוסף הוא שנשים גולשות יותר מגברים – כ־6 שעות, לעומת 4.5 שעות בממוצע בקרב גברים.
קונים יותר ברשת
5% מתוך המגזר החרדי דיווחו כי התחילו לראשונה לקנות ברשת האינטרנט בתקופה האחרונה.
בנוסף, כשליש מאלו שכבר השתמשו ברשת כדי לבצע קניות הודו כי היקף הקניות גדל גם כאן.
מה קונים?
- 38% קונים מזון ומשקאות אונליין
- 36% קונים בגדים ונעליים
- 29% מוצרים ואביזרים לבית
- 21% מוצרי אלקטרוניקה
מצטרפים לשיחות הוידאו
14% העידו שהתחילו להשתמש רק כעת בשיחות וידאו, ו־46% מהמשתמשים הוותיקים הודו כי כעת הם משתמשים אף יותר.
מעניין לראות שבניגוד לנשים שהעידו על שימוש ניכר בשיחות הווידאו עבור פגישות עבודה, אצל הגברים בלטו דווקא שיעורי התורה המועברים ברשת.
שאלתי את סמנכ"לית השיווק והחדשנות בבזק, קרן לייזרוביץ, כיצד היא מסבירה את הנתונים וזו תשובתה: "המגזר החרדי חווה אל מול איום הקורונה שינויים טקטוניים במובנים רבים, כשכולם דוחקים בו לשימוש גובר באמצעי הדיגיטל הרבים שעד היום כמעט ולא חדרו אל המגזר.
עתה, הצורך הקיומי מוביל לאחד מתהליכי אימוץ האינטרנט המהירים ביותר שראינו. הגידול העצום בנתוני השימוש ברשת לצד הגידול החד של המצטרפים החדשים מהווים עדות לאימוץ המהיר. לצד כל זאת, אנו רואים בסקר העומק שביצענו כי החרדים ימשיכו לעשות שימוש בכלים אלו גם לאחר סיום המגיפה, כך שמדובר בשינוי עמוק שעשוי להשפיע על אורח חיי החרדים, יגביר את החיבור לאוכלוסייה הכללית, ויתרום לצמיחת המשק".
להשוואה בין חבילות אינטרנט נוספות
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו